De burgermeester aan het woord

servaas stoop

Eén keer per jaar geven we met z’n allen uiting aan onze waardering voor Koning Willem-Alexander. We doen dat op de dag dat we zijn verjaardag vieren: Koningsdag.
Koningsdag is van ouds her een feest voor jong en oud vol gezelligheid.

Overal in het land worden op die dag activiteiten georganiseerd, waarbij de nadruk ligt
op de jeugd, maar ook voor de ouderen is er vaak “voor elk wat wils”.
Kinderspelen als koekhappen en zaklopen zijn nog altijd populair, al zijn er natuurlijk in de loop der jaren wel eigentijdse dingen aan toegevoegd, zoals een springkussen en een kindermarkt.

Al deze activiteiten worden georganiseerd door de Oranjevereniging Geldermalsen, een enthousiaste groep vrijwilligers.

Ik wens jullie jongens en meisjes heel veel plezier op deze Koningsdag, de bezoekers en deelnemers een dag vol Oranjegezelligheid en de Oranjevereniging Geldermalsen een geslaagde dag! Meedoen aan activiteiten is de beste beloning voor de inzet van de vrijwilligers van de Oranjevereniging.

Emmen heeft de eer om dit jaar de koning en de koningin te ontvangen, samen met hun gezin en leden van de koninklijke familie. Ik ben heel benieuwd hoe die gemeente zichzelf presenteert.

Ik kijk niet alleen uit naar dat programma, maar ook hoe de West Betuwse kernen en de Oranjeverenigingen zich op Koningsdag presenteren. Iedere kern doet dat op haar eigen manier. Op deze dag bezoek ik enkele festiviteiten in onze gemeente. Voor mij blijft het een leuk palet aan activiteiten: tochten met versierde fietsen, oranjemarkten, zeskamp, feestmiddagen en –avonden, ludieke wedstrijden en natuurlijk de aubades waar traditiegetrouw Koningsdag mee begint.

West Betuwe heeft genoeg te bieden op Koningsdag. Daar zorgen onze Oranjeverenigingen met hun vrijwilligers wel voor. Hen wens ik veel succes toe en u veel plezier tijdens Koningsdag 2024 in West Betuwe!

Met vriendelijke groet,

Servaas Stoop