4 en 5 mei Herdenking Geldermalsen

4 en 5 meiElk jaar vindt in Nederland op 4 mei de Nationale Herdenking plaats. We herdenken dan de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en van oorlogssituaties en vredesmissies nadien. In het hele land wordt om 20.00 uur twee minuten stilte in acht genomen.

De inwoners van Geldermalsen lopen een stille tocht van het Marktplein naar de algemene begraafplaats. We hopen dat u ook wilt deelnemen. U krijgt een roos om na het spelen van het Wilhelmus, neer te leggen op de begraafplaats. We lopen de tocht kalm en met een trom voorop, begeleid door scouting Graaf van Gelre. De muziek op de begraafplaats wordt verzorgd door muziekvereniging Prinses Marijke.

We verzoeken u om 18:30 stipt aanwezig te zijn op het marktplein. De route van de stille tocht is: Geldersestraat, Herman Kuijkstraat oversteken, Oranje Nassaustraat, Koningsweg oversteken, Lange Akker oversteken, Algemene begraafplaats. De ceremonie op de begraafplaats start om 19:15 uur.

Het programma

18:30 uur    Verzamelen op het marktplein en bij slecht weer in Schenkerij de Beurs
18:45 uur    Woord van welkom door Frank Broedelet, voorzitter 4 en 5 mei comité
                   Korte toespraak / verhaal
                   Kinderen lezen eigen gedichten voor
19:00 uur    Start Stille Tocht van marktplein naar begraafplaats
19:15 uur    Aankomst op de begraafplaats, ronde langs de oorlogsgraven
19:45 uur    Korte toespraak van Burgermeester Keereweer
20:00 uur    2 minuten stilte
20:02 uur    Samen zingen van het Wilhelmus
20:05 uur    Neerleggen van de rozen
20:10 uur    Einde herdenking

5 mei: Andrew’s Darlings met expositie oude legervoertuigen

Op 5 mei vindt er een mooie expositie plaats van oude legervoertuigen. Tegenwoordig worden de meeste conflicten uitgevochten met drones, vroeger ging dat nog met ouderwetse Jeeps die nogal eens wat ad-hoc reparatie nodig hadden! Dit hele spektakel wordt ondersteund door de Nederlandse versie van de Andrew Sisters: Andrew’s Darlings.

Om 13.00 uur start er een sfeervol optreden van de Andrews Darlings op het Marktplein in Geldermalsen. Comité 4 en 5 mei Geldermalsen, Cultureel Café Geldermalsen en Schenkerij De Beurs hebben hiervoor de handen ineen geslagen. De drie Andrews Darlings vertolken, geïnspireerd door The Andrew Sisters en de in de jaren tachtig bekend geworden Stars On 45 Star Sisters, op nostalgische wijze muziek uit de jaren veertiger en vijftiger. Het optreden met vrolijke swingmuziek en veel liedjes uit de oorlogs- en bevrijdingstijd, wordt op het Marktplein volledig in stijl gegeven.

Zie voor meer informatie: www.4en5meigeldermalsen.nl