Herdenking 4 mei 2021

4 en 5 meiDe coronapandemie woekert nog altijd voort. Werden we vorig jaar al gedwongen om het herdenken en vieren van 4 en 5 mei
na 75 jaar bevrijding niet te kunnen doen op de wijze die we zo graag zouden willen; helaas is dat dit jaar ook weer het geval.

Op 4 mei wordt om 20.00 twee minuten stilte in acht genomen voor de oorlogs-slachtoffers. Herdacht
worden al diegenen die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen. Ook worden ook alle Nederlanders herdacht die zijn omgekomen in oorlogssituaties en bij vredesoperaties na de Tweede Wereldoorlog. Dat doen we dit jaar natuurlijk weer. Maar we kunnen niet bij elkaar komen, geen stille tocht lopen en dus zal het dit jaar weer zijn zoals vorig jaar. Laten we samen thuis herdenken, eventueel kijkend op televisie naar de sobere herdenking op de lege Dam in Amsterdam. Het is niet anders.

Hopelijk worden we in de komende maanden het virus eindelijk de baas, en kunnen we weer terug naar ‘normaal’. Hopelijk kunnen we volgend jaar de herdenking weer samen doen door bij elkaar te komen, luisteren naar de gedichten van de schooljeugd en met elkaar stil zijn om 20.00 uur op de begraafplaats in Geldermalsen.

Na die twee minuten stilte klinkt, ook dit jaar weer op de Dam in Amsterdam, het Wilhelmus. Mocht u zich geroepen voelen dit mee te zingen, aarzel niet en doe het. De tekst staat hieronder nog eens als geheugensteun.

Laten we samen, maar zonder elkaar, waardig herdenken op 4 mei.

(couplet 1)

Wihelmus van Nassouwe
Ben ik, van Duitsen bloed,
Den Vaderland getrouwe
Blijf ik tot in den dood.
Een Prinse van Oranje
ben ik, vrij onverveerd,
den Koning van Hispanje
heb ik altijd geëerd.

(couplet 6)
Mijn schild ende betrouwen
zijt Gij, o God mijn Heer,
op U zo wil ik bouwen,
Verlaat mij nimmermeer.
Dat ik doch vroom mag blijven,
Uw dienaar t’aller stond,
de tirannie verdrijven
die mij mijn hart doorwondt.

Zie voor meer informatie: www.4en5meigeldermalsen.nl