De burgermeester aan het woord

servaas stoopHet jaar 2021 is van start gegaan met veel zorg en onduidelijkheden voor de (nabije) toekomst.

Het coronavirus is nog steeds onder ons. Dit vraagt veel aanpassingsvermogen, een lange adem en creativiteit van ons allen. Ook van de Oranjevereniging Geldermalsen. Want we weten nu al dat ook Koningsdag 2021 niet zal zijn zoals we allemaal gehoopt hadden. En ondanks alles, is het goed om op een gepaste manier Koningsdag 2021 te vieren. U wordt opnieuw uitgedaagd!

Op 22 november 2019 werd ik geïnstalleerd als burgemeester van onze mooie gemeente West Betuwe. Het bezoeken van de Koningsdagactiviteiten 2020 in onze gemeente had voor mij en mijn echtgenote een eerste kennismaking kunnen zijn met de kernen en de inwoners. Het had mij ook de gelegenheid geven om te proeven van de viering van Koningsdag in West Betuwe. Nu zijn we weer een jaar verder. En realiseer ik me dat we voor een viering als vanouds onze blik moeten richten op 2022.

Ondanks de andere invulling van de viering van Koningsdag krijgt u het traditionele boekje. Ik waardeer het zeer dat de Oranjeverenigingvereniging Geldermalsen dit doet. Daarmee laat de vereniging zien dat u kunt deelnemen aan mooie en uitdagende programmaonderdelen. Ik roep u op om hier gebruik van te maken. Op die manier laat u uw waardering blijken voor de inspanningen van alle vrijwilligers.

Koningsdag 2021
Zijne Majesteit de Koning woont op dinsdag 27 april 2021 met zijn gezin en andere leden van de Koninklijke Familie de viering bij van Koningsdag in Eindhoven (Noord-Brabant). Ook die nationale viering zal anders zijn. Ongetwijfeld kunnen we via de tv dit op een of andere manier meebeleven.

Herdenken en vieren
Op 4 mei herdenken we in Nederland allen die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. We herinneren ons de periode van rechteloosheid en onvrijheid. Op 5 mei vieren we dat het Koninkrijk der Nederlanden zijn vrijheid herwon. Het is bij uitstek een dag om de grote verworvenheid van vrijheid te vieren.

En toch
Koningsdag 2021 gaan we vieren. Op 4 mei zullen we herdenken en ook onze vrijheid vieren we! Opnieuw in aangepaste vorm met de dan geldende maatregelen. Ongetwijfeld zorgt het tóch weer voor verrassende én voor iedereen (digitaal) toegankelijke gebeurtenissen.

Een gezond, goed en ook oranje 2021 gewenst!

De burgemeester,

Servaas Stoop